Jak zacząć ćwiczyć na siłowni (i wytrwać)?

Drugi tydzień stycznia to zwykle punkt kryzysowy w każdym nowym roku. Osoby, które rzuciły się na głęboką wodę ze swoimi postanowieniami noworocznymi, zastanawiają się, czy dadzą radę. Ci, którzy jeszcze nie zaczęli wprowadzać swoich celów w życie, rozważają, czy jeszcze warto. Oczywiście, że tak! Najważniejsze, by wyrzucić ze swojego słownika „Może jutro…” – to największy wróg każdego postanowienia.

Jeżeli na Twojej liście na 2018 rok znalazła się siłownia, koniecznie musisz zapoznać się z 3 radami poniżej.

1. Unikaj godzin szczytu

Szczególnie na początku przygody z siłownią wchodzi lekki stres. Tyle osób. Czy ktoś na mnie patrzy? Co sobie myślą? Sprzęt, na którym chciałem ćwiczyć, jest zajęty. I ten. I kolejny. Co robić?

Największe zagęszczenie ćwiczących napotkasz zwykle tuż przed i po godzinach pracy. Jeżeli chcesz uniknąć tłoku i ćwiczyć w komfortowych warunkach, spróbuj zmotywować się na przyjście zaraz po otwarciu siłowni, albo w godzinach wieczornych. Alternatywnym rozwiązaniem jest też siłownia otwarta 24/7 – dzięki karcie członkowskiej wejdziesz do niej o dowolnej godzinie.

Jeżeli ćwiczysz indywidualnie, zapoznaj się też z rozkładem zajęć zorganizowanych. Wolna salka do aerobiku to idealne miejsce na ciekawą rozgrzewkę, szczególnie dla bardziej nieśmiałych osób.

2. Kiedy i co jeść przed ćwiczeniami?

Wyczucie, kiedy jest dobry czas na przekąskę przed treningiem, to wcale nie taka prosta sprawa. Jeżeli zjesz zbyt dużo, może pojawić się poczucie ociężania, skurcze lub największa zmora biegaczy, czyli kolka. Z kolei próba zmagania się z własnym ciałem na pustym żółądku zwykle nie kończy się wyczekiwanymi efektami, a w ekstremalnych przypadkach możesz nawet omdleć.

Znajdź swój balans! Możesz zacząć od ogólnych zasad – ostatni posiłek zjedz najpóźniej 30-90 minut przed treningiem. Powinien on składać się głównie z węglowodanów. Unikaj produktów bogatych w błonnik, które mogą okazać się zbyt ciężkostrawne.

Brakuje ci pomysłów? Wybierz z aż 41 pomysłów na przed- i potreningowe przekąski polecane przez fizjoterapeutkę i dietetyczkę >>

3. Nie bój się poprosić o pomoc

Dla wielu osób siłownia to całkowicie nowy, nieznany świat. Nie musisz go na siłę odkrywać sam. Często dla własnego bezpieczeństwa warto poprosić obsługę o wyjaśnienie sposobu działania niektórych urządzeń – wielu pracowników to pasjonaci sportu i chętnie podzielą się z Tobą wiedzą.

W ramach promocji niektóre kluby oferują zniżki na pierwsze zajęcia z trenerami – skorzystaj z okazji na zapoznanie się ze nową dyscypliną pod ich czujnym okiem. Jeżeli zacząłeś już ćwiczyć sam i są problemy, z którymi nie możesz sobie poradzić lub czujesz, że trening nie daje oczekiwanych efektów, nie czekaj na specjalne okazje. Umów się na kilka lekcji z profesjonalistą.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *