Jak zacząć biegać?

Na ulicach, w parkach, lasach czy na łąkach można zaobserwować ostatnimi czasy prawdziwy wysyp biegaczy. Jest to sport niezwykle szybko zyskujący popularność, a przy tym niosący ze sobą wiele korzyści, o których z całą pewnością przekonał się już niejeden z nas. Jednakże osoby początkujące, dopiero co zaczynające swoją przygodę z tym sportem mają zawsze wiele pytań i obaw. Jak zatem dobrze zacząć, aby szybko się nie zniechęcić? Jakich błędów nie popełniać?

Dlaczego warto biegać?

Na początek kilka korzyści, jakie niesie ze sobą bieganie, czyli dlaczego tak właściwie warto zacząć swoją przygodę z tym rodzajem aktywności fizycznej?
Bieganie uwalnia hormony szczęścia, wpływając pozytywnie na nasz nastrój
Pozwala oczyścić umysł oraz utrzymać spokój i równowagę
Jest doskonałą formą treningu cardio, która w krótkim czasie pozwoli spalić nadmiar niechcianej tkanki tłuszczowej
Poprawia naszą wydolność, pobudza krew do szybszego krążenia, wzmacnia naszą kondycję
Jest formą aktywność przynoszącą bardzo szybko wymarzone efekty
Nie wymaga od Ciebie specjalnego stroju, drogiego sprzętu czy doświadczenia
Biegać możesz wszędzie!

Bieganie krok po kroku

Jakie rady mogą okazać się przydatne dla początkujących biegaczy? Pierwszym krokiem jest pozytywne myślenie i nastawienie. Jeśli z góry założymy, że nie nadajemy się do tej aktywności fizycznej, nie będziemy wtedy czerpać z niej żadnej radości, a stanie się ona przykrym przymusem. Początki jak to początki, zawsze bywają trudne i to niezależnie od dyscypliny sportowej. Szczególnie dla osób, które wcześniej stroniły od wszelkiej aktywności fizycznej. Przed rozpoczęciem biegania warto skonsultować się z lekarzem bądź rozsądnie zaczerpnąć wiadomości z Internetu, co do możliwych przeciwwskazań. Choroby, po których należy zasięgnąć opinii specjalisty to między innymi zawał serca oraz wady serca, nadciśnienie czy wysoki cholesterol, a także różnego rodzaju poważne kontuzje.

Biegaj z głową! I daj sobie czas

Idealną porą na rozpoczęcie wszelkiej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu jest wiosna. Rześkie powietrze, niezbyt wysoka temperatura, przyjazna aura i przyroda budząca się do życia.
Wiele osób podczas swojego pierwszego jak i kolejnych biegów popełniają podstawowy błąd – biegają za szybko, narzucając sobie zbyt intensywne tempo, które nie jest przystosowane do ich możliwości oraz kondycji. Zaczynaj zatem od joggingu. Jogging to spokojny, umiarkowany bieg, w sam raz dla osoby początkującej. Bieg można także przeplatać z marszem. Nie doprowadzi to do zbyt szybkiego przemęczenia się naszego organizmu i złapania zadyszki. Nie powinniśmy także mieć oporów przed zrobieniem sobie chwilowej przerwy, gdy odczujemy taką potrzebę. I najważniejsze na koniec: przed każdym biegiem nie wolno zapomnieć o odpowiedniej rozgrzewce i rozciągnięciu mięśni. Pozwoli to zapobiec niepożądanym kontuzjom.

Technika joggingu i ubiór

Równomierny oddech przede wszystkim. W związku z tym, że bieganie jest intensywnym wysiłkiem fizycznym oddychać należy miarowo, zarówno ustami jak i nosem. W trakcie biegania zalecane jest robienie naturalnych kroków, nie za długich, ponieważ wymagają one od nas więcej energii. Istotny jest także strój, który powinien być adekwatny do pogody. Nawet w chłodniejesze dni nie jest wskazane ubieranie się zbyt ciepło, ponieważ podczas biegu nasz organizm zdąży się wystarczająco rozgrzać. Warto postawić na wygodę, a przy tym na odzież oddychającą, która nie zatrzymuje powietrza. W ciepłe dni należy zdecydować się na jak najcieńsze warstwy ubrań. Kluczem do sukcesu są jednak odpowiednie buty, szczególnie dla osób, które cierpią na różne schorzenia stóp. W sportowym obuwiu przystosowanym do biegania z pewnością zapewnimy sobie dodatkowy komfort.

Aplikacje dla biegaczy

Warto się w nie zaopatrzyć a będą mierzyć nasze tempo, puls, spalone kalorie oraz przebyte kilometry. Wraz z upływem czasu powinniśmy zwiększać przebyty dystans oraz w miarę możliwości podkręcać tempo. Wiele z nich ma także funkcję motywacyjną, co zachęci nas do kontynuacji sportu.

Na bieganie nie ma wymówek, wystarczy tylko odrobina chęci i zapału, aby w krótkim czasie samemu przekonać się o korzyściach, jakie wiążą się z tym sportem!

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *