Na czym polega kulturystyka naturalna?

Gdy słyszymy słowo „kulturysta” od razu oczyma wyobraźni widzimy mężczyznę „napakowanego”, z którego mięśnie wręcz się wylewają. I chociaż coraz więcej osób dba o swoją sylwetkę, pragnie mieć piękne ciało, kulturyści raczej nie wzbudzają naszych zachwytów. Postrzegamy ich jako ludzi, którzy przesadzili w budowaniu masy mięśniowej. Poza tym kulturystyka automatycznie kojarzy się z odżywkami i sterydami, a to nie ma zbyt wiele wspólnego ze zdrowiem. Co zatem powinny zrobić osoby, które pragną w zdrowy sposób rozbudowywać swoje ciało? Dla nich odpowiednim rozwiązaniem będzie kulturystyka naturalna.

Czym jest kulturystyka naturalna?

Jak sama nazwa mówi – opiera się jedynie na ćwiczeniach i diecie, bez użycia dodatkowych środków wspomagających, takich jak sterydy. Dla osób pragnących w naturalny sposób zwiększyć masę mięśniową, zadanie jest znacznie utrudnione, chociaż nie niemożliwe. Wymaga od nas przede wszystkim systematyczności i ogromnej dozy energii oraz cierpliwości. Efekty mogą jednak zaskakiwać. Na czym polega plan działań kulturysty naturalnego?

Trening

To podstawa przy tego typu przedsięwzięciu. Bez regularnych, ciężkich treningów, masa mięśniowa nie jest w stanie się wzmocnić. Co istotne – trening powinien być dopasowany do osoby ćwiczącej, jej umiejętności i możliwości, a także celów. Nie warto rozpoczynać ćwiczeń na podstawie zestawu innego kulturysty, gdyż jest on zbudowany zupełnie inaczej. Należy zatem samemu, bądź przy pomocy trenera personalnego, opracować odpowiedni zestaw treningowy, który będzie oddziaływać na wszystkie partie mięśni.

Dieta

Istnieje przekonanie, że osoba pragnąca zbudować jak największą masę mięśniową, powinna spożywać duże ilości białka. To tylko mit. Nasz organizm nie jest w stanie przyswoić go w większych ilościach, jeśli nie wspomagamy się farmakologicznie. Rezygnując z tego na rzecz uprawiania kulturystyki naturalnej, decydujemy się przede wszystkim na dietę zbilansowaną i spersonalizowaną. Jeśli dobrze znamy możliwości naszego organizmu, a także jego potrzeby, sami możemy opracować swój jadłospis. Jednak początkowo warto wybrać się do dietetyka sportowego, który pokieruje nas w dalszych działaniach.

Regeneracja

Bez odpoczynku mięśnie nie mają szansy na wzrost – to jedna z podstawowych zasad, które niestety nie są przestrzegane. Często bowiem wydaje nam się, że powinniśmy ćwiczyć bez przerwy, by osiągnąć pożądane efekty. W tym przypadku nie ma reguły, która pozwoli określić, jak długi powinien być wypoczynek. Musicie słuchać swojego ciała i decydować o tym samodzielnie. Przyjmuje się jednak, że dzień odpoczynku po wymagającym treningu powinien wystarczyć, by mięśnie się zregenerowały.

Te trzy zasady to podstawa kulturystyki naturalnej. Choć na pierwszy rzut oka nie wydaje się ona zbyt skomplikowana, wymaga od trenującego prawdziwego samozaparcia. Brak wspomagania w postaci sterydów sprawia, że mięśnie budują się dużo wolniej. Efekty jednak potrafią zaskoczyć.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *