Sporty na jesień: nordic walking

Listopad to już ostatni dzwonek, by rozstać się z letnimi przywyczajeniami sportowymi. Pogoda powoli zaczyna wymagać, by założyć dodatkową warstwę ubrań i bardziej dbać o swoje zdrowie – zbyt szybkie nagrzanie i późniejsze wychłodzenie, ciągłe zmiany temperatur między domem, dworem i pracą nie ułatwiają tego zadania.

Jaki sport wybrać w tym okresie, by utrzymać sprawność? Jakie dyscypliny można zacząć uprawiać na jesień bez żadnych problemów i szczególnych przygotować? Poniżej pierwsza z opcji, które będziemy przezentować w nadchodzących artykułach:

Nordic walking – dla kogo?

Jeżeli:

  • ze względu np. na problemy ze stawami nie możesz, albo nie chcesz uprawiać innych sportów z obawy przed bólem lub pogorszeniem stanu zdrowia
  • jesteś seniorem, który chce utrzymać sprawność fizyczną przy ograniczonym budżecie
  • chcesz w sposób regularny, ale nieintensywny, pracować nad utratą zbędnych kilogramów
  • po prostu lubisz spędzać czas na świeżym powietrzu

to idealny sport dla Ciebie! Oczywiście to tylko niektóre z powodów, dla których warto pokochać nordic walking 🙂

Zaletą tej dyscypliny jest przede wszystkim to, że poza kijkami nie wymaga specjalnego sprzętu ani ubrań. Bardzo łatwo jest się nauczyć podstawowych technik i później kontynuować naukę. Na pierwszy raz zdecydowanie polecamy zajęcia z instruktorem, aby nie nabrać złych nawyków, których później bardzo trudno jest się pozbyć.

Korzyści zdrowotne i… społeczne

Nordic walking, podobnie jak inne aktywności, które nie wymagają dużej intensywności, sprzyja profilaktyce wielu schorzeń, takich jak astma, choroby serca, udar, czy cukrzyca typu 2.

Często jest włączany do szerzej zakrojonych programów mających na celu redukcję wagi – możliwość ćwiczenia na łonie natury pozytywnie wpływa także na psychologiczną stronę tego procesu.

Specyfika stosowanych technik chodzenia (angażują 90% mięśni szkieletowych) sprawia, że jest idealna przy zwalczaniu problemów związanych z szyją, ramionami i plecami. Zmniejsza nacisk na kolana i stawy – nawet osoby po kontuzjach mogą uprawiać tę dyscyplinę, by zachować sprawność w czasie rekonwalescencji (jeżeli nie ma innych przeciwskazań).

Nordic walking jest rekomendowany również dla profesjonalnych sportowców, którzy chcą uzupełnić swoje ćwiczenia kardio i wytrzymałościowe.

Dla amatorów towarzyskiego uprawiania sportów w gronie rodziny i przyjaciół, ważny może być fakt, że tempo i poziom wysiłku podczas chodzenia z kijami jak najbardziej pozwala na swobodną rozmowę. Polecamy na integrację!

Gdzie szukać instruktorów i wydarzeń?

  • Warto zapoznać się z ofertą lokalnych stowarzyszeń i miłośników nordic walking, a także miejskich ośrodków sportowych. W szczególności zachęcamy do zapoznania się z projektami prowadzonymi przez Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking.
  • Polecamy kalendarium prowadzone przez Fundację Chodzę z Kijami, dostępne TUTAJ. Wiele lokalnych organizacji również prowadzi listy z wydarzeniami w danym regionie.
  • Na wiosnę startują liczne inicjatywy, gdzie podczas darmowych treningów można skorzystać z porad instruktorów – jedną z nich jest majowa Akademia Zdrowia Santandera.

Jeżeli nadal nie jesteś pewien, czy ten sport jest dla Ciebie, zajrzyj na stronę Polskiej Federacji Nordic Walking, gdzie znajdziesz więcej szczegółów na temat tej dyscypliny >> Poradnik Nordic Walking.

Możesz też sprawdzić, czy w Twojej okolicy są oferowane tego typu zajęcia dzięki wyszukiwarce pasjato.pl.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *